The development of a stakeholder-endorsed national strategic plan for advancing pain education across Canadian physiotherapy programs

Can J Pain. 2022 Jun 3;6(1):21-32. doi: 10.1080/24740527.2022.2056006. eCollection 2022.

Abstract

Background: The Canadian Pain Task Force recently advanced an action plan calling for improved entry-level health professional pain education. However, there is little research to inform the collaboration and coordination across stakeholders that is needed for its implementation.

Aims: This article reports on the development of a stakeholder-generated strategic plan to improve pain education across all Canadian physiotherapy (PT) programs.

Methods: Participants included representatives from the following stakeholder groups: people living with pain (n = 1), PT students and recent graduates (n = 2), educators and directors from every Canadian PT program (n = 24), and leaders of Canada's national PT professional association (n = 2). Strategic priorities were developed through three steps: (1) stakeholder-generated data were collected and analyzed, (2) a draft strategic plan was developed and refined, and (3) stakeholder endorsement of the final plan was assessed. The project was primarily implemented online between 2016 and 2018.

Results: The plan was developed through five iterative versions. Stakeholders unanimously endorsed a plan that included five priorities focusing on uptake of best evidence across (1) national PT governance groups and (2) within individual PT programs; (3) partnering with people living with pain in pain education; (4) advocacy for the PT role in pain management; and (5) advancing pain education research.

Conclusion: This plan is expected to help Canadian stakeholders work toward national improvements in PT pain education and to serve as a useful template for informing collaboration on entry-level pain education within other professions and across different geographic regions.

Contexte: Le Groupe d'étude canadien sur la douleur a récemment présenté un plan d'action appelant à améliorer la formation initiale des professionnels de la santé sur la douleur. Cependant, il y a peu de recherche pouvant alimenter la collaboration et la coordination entre les parties prenantes nécessaires à sa mise en œuvre.Objectifs: Cet article rend compte de l'élaboration d'un plan stratégique généré par les parties prenantes pour améliorer la formation sur la douleur dans tous les programmes canadiens de physiothérapie.Méthodes: Les participants comprenaient des représentants des groupes de parties prenantes suivants : les personnes vivant avec la douleur (n = 1), les étudiants en physiothérapie et nouveaux diplômés (n = 2), les enseignants et les directeurs de chaque programme canadien de physiothérapie (n = 24) et les dirigeants de l'association professionnelle nationale des physiothérapeutes du Canada (n = 2). Les priorités stratégiques ont été élaborées en trois étapes : (1) les données générées par les parties prenantes ont été collectées et analysées, (2) un projet de plan stratégique a été élaboré et affiné, et (3) l'approbation du plan final par les parties prenantes a été évaluée. Le projet a été principalement mis en œuvre en ligne entre 2016 et 2018.Résultats: Le plan a été élaboré en cinq versions itératives. Les parties prenantes ont approuvé à l'unanimité un plan qui comprenait cinq priorités axées sur l'adoption des meilleures données probantes (1) dans les groupes de gouvernance nationaux en physiothérapie et (2) au sein des programmes individuels de physiothérapie ; (3) l’établissement de partenariats avec les personnes vivant avec la douleur dans le cadre de la formation sur la douleur ; (4) le plaidoyer pour le rôle de la physiothérapie dans la prise en charge de la douleur; et (5) l’avancement de la recherche en matiére de formation sur la douleur.Conclusion: Ce plan devrait aider les parties prenantes canadiennes à améliorer la situation à lé'chelle nationale en ce qui concerne la formation sur la douleur en physiothérapie et servir de modéle pour alimenter la collaboration dans le cadre de la formation initiale sur la douleur dans d'autres professions et dans différentes régions géographiques.

Keywords: health professional education; integrated knowledge translation; knowledge translation; pain management; participatory research; physical therapy; physiotherapy.

Grants and funding

Funding for this study was provided by the Canadian Institutes of Health Research–Institute of Musculoskeletal Health and Arthritis (Planning and Dissemination Grant #155314; New Investigator Grant #150682), Fonds de recherche Québec–Santé (Bourses de chercheur-boursier #35283), and the Richard and Edith Strauss Canada Foundation (#218563).