Scoping Review of Curricula and Pedagogical Approaches for Physiotherapist Performed Point of Care Ultrasonography

Physiother Can. 2023 Nov 27;75(4):322-336. doi: 10.3138/ptc-2021-0079. eCollection 2023 Nov.

Abstract

Purpose: This study collates and maps physiotherapy pre- and post-licensure curricula and pedagogical approaches for point of care ultrasonography (POCUS).

Method: We used a standardized scoping review methodology and reporting framework. A total of 18,217 titles and abstracts, and 1,372 full text citations were screened, with 209 studies classified as physiotherapist performed POCUS.

Results: Of the 209 studies, 15 evaluated pre- and post-licensure curricula and pedagogical approaches. Seventy-two to 98% of pre-licensure programs reported including theoretical knowledge of POCUS and 44-45% reported practical teaching or competency assessment. In post-licensure studies of POCUS, 0-61% of physiotherapists reported training for POCUS. All studies of post-licensure pedagogical approaches included an assessment of theoretical knowledge of POCUS, but only one study included a practical assessment of competency. There was considerable variability in POCUS methods and duration of pedagogical approaches. Except for one study, all pedagogical approaches reported improvement in theoretical knowledge.

Conclusion: Progress in physiotherapy-specific, standardized, competency-based curricula and pedagogical approaches in POCUS has been limited, with minimal research available, and considerable variability both pre- and post-licensure. These findings could be used to advocate for the inclusion of POCUS in pre- and post-licensure physiotherapy curriculum, and suggest a need for clear guidelines from regulatory colleges and licensing bodies, and a common terminology for physiotherapist performed POCUS. Future directions for research include a systematic review of the psychometric properties of physiotherapist performed POCUS within and across anatomical areas, an assessment of value of different forms of training, and an evaluation of the impact of physiotherapist performed POCUS on patient outcomes.

Objectif: compiler et cartographier les programmes et les approches pédagogiques avant et après l’obtention du permis d’exercer à l’égard de l’échographie au point d’intervention (ÉPI).

Méthodologie: analyse environnementale standardisée et cadre référentiel. Les chercheurs ont examiné un total de 18 217 titres et résumés et de 1 372 citations complètes, et 209 études ont été classées comme des ÉPI effectuées par des physiothérapeutes.

Résultats: des 209 études, 15 évaluaient des programmes et des approches pédagogiques avant et après l’obtention du permis d’exercer. De 72 % à 98 % des programmes avant l’obtention du permis d’exercer présentaient des connaissances théoriques sur l’ÉPI, et de 44 % à 45 % traitaient de l’enseignement pratique ou de l’évaluation des compétences. Pour ce qui est des études sur l’ÉPI après l’obtention du permis d’exercer, de 0 % à 61 % des physiothérapeutes ont déclaré avoir suivi une formation sur l’ÉPI. Toutes les études sur les approches pédagogiques après l’obtention du permis d’exercer contenaient une évaluation des connaissances théoriques sur l’ÉPI, mais une seule incluait une évaluation pratique de la compétence. Les modes d’ÉPI et la durée des approches pédagogiques étaient très variables. Sauf dans une étude, toutes les approches pédagogiques entraînaient une amélioration des connaissances théoriques.

Conclusion: les programmes et approches pédagogiques des ÉPI fondés sur les compétences, standardisés et propres à la physiothérapie ont peu évolué, on fait l’objet de très peu de recherches et sont très variables tant avant et qu’après l’obtention du permis d’exercer. Ces résultats pourraient être utilisés pour revendiquer l’inclusion des ÉPI dans les programmes de physiothérapie avant et après l’obtention du permis d’exercer et démontrent la nécessité de directives claires de la part des ordres de réglementation et des organismes d’attribution de permis, de même que d’une terminologie commune sur les ÉPI effectuées par des physiothérapeutes. Les futures orientations de la recherche comprennent une analyse systématique des propriétés psychométriques des ÉPI effectuées par un physiothérapeute dans les zones anatomiques et entre elles, une évaluation de la valeur de divers types de formation et une évaluation des effets des ÉPI effectuées par des physiothérapeutes sur les résultats cliniques des patients.

Keywords: physical therapists; physical therapy modalities; point of care systems; teaching; ultrasonography..