Rapid mobilization of a virtual pediatric chronic pain clinic in Canada during the COVID-19 pandemic

Can J Pain. 2020 Aug 5;4(1):162-167. doi: 10.1080/24740527.2020.1771688.

Abstract

Background: Studies have been conducted describing the potential for using virtual care software during disasters and public health emergencies. However, limited data exist on ways in which the Canadian health care system utilizes virtual care during disasters or public health emergencies.

Aims: Due to the need for social distancing and reduction of nonessential ambulatory services during the COVID-19 pandemic, the SickKids Chronic Pain Clinic sought to transition care delivery from in person to virtual. The virtual clinic aimed to reduce risks associated with physical contact and environmental exposure without reducing access to care itself.

Methods: Harnessing of various digital tools including Ontario Telemedicine Network Guestlink, Zoom, and Microsoft Teams. The Chronic Pain Clinic Team worked together to communicate with patients and families, schedule virtual visits, establish remote access to clinical data collection tools, digitize the after-visit summary, and add resources on pain self-management to the clinic's website.

Results: The Chronic Pain Clinic successfully transitioned all clinic appointments (multidisciplinary and individual; 77 appointments) over a 2-week period to virtual care. Virtual clinics did not surpass the usual time taken pre-COVID-19, suggesting that the clinic workflow was readily adaptable to virtual care.

Conclusions: Access to quality virtual care is essential to prevent chronic pain from taking a toll on the lives of patients and families. Rapid establishment of a virtual clinic without gaps in service delivery to patients is possible given institutional support and a team culture centered around collaboration and flexibility.

Contexte: Des études ont été menées pour décrire le potentiel d’utilisation des logiciels de soins virtuels lors de catastrophes et d’urgences de santé publique. Toutefois, il existe peu de données sur les moyens par lesquels le systéme de soins de santé canadien utilise les soins virtuels lors de catastrophes ou d’urgences de santé publique.But: En raison de la nécessité d’une distanciation sociale et de la réduction des services ambulatoires non essentiels pendant la pandémie de COVID-19, la clinique de douleur chronique de SickKids a cherché à assurer une transition de la prestation des soins en personne vers des soins virtuels. La clinique virtuelle visait à réduire les risques liés au contact physique et à l’exposition environnementale sans réduire l’accès aux soins en tant que tels.Méthodes: Exploitation de divers outils numériques, dont le Réseau de télémédecine de l’Ontario Guestlink, Zoom et Microsoft Teams. L’équipe de la Clinique de la douleur chronique a travaillé ensemble pour communiquer avec les patients et les familles, programmer des visites virtuelles, établir un accès à distance aux outils de collecte de données cliniques, numériser le résumé après la visite et ajouter des ressources sur l’auto-prise en charge de la douleur sur le site web de la clinique.Résultats: La Clinique de la douleur chronique a réussi à faire passer tous les rendez-vous de la clinique (multidisciplinaires et individuels; 77 rendez-vous) sur une période de deux semaines à des soins virtuels. Les cliniques virtuelles n’ont pas dépassé le temps habituel avant la COVID-19, ce qui indique que le flux de travail de la clinique était facilement adaptable aux soins virtuels.Conclusions: L’accès à des soins virtuels de qualité est essentiel pour éviter que la douleur chronique ne fasse des ravages dans la vie des patients et des familles. L’établissement rapide déune clinique virtuelle sans interruption dans la prestation des services aux patients est possible grâce à un soutien institutionnel et à une culture d’èquipe centrèe sur la collaboration et la souplesse.

Keywords: COVID-19; ambulatory; chronic pain; pandemic; pediatrics; virtual care.

Publication types

  • Case Reports