Implementing a Virtual Care Clinical Placement for a Physiotherapy Student in a Hospital-Based Chronic Pain Programme

Physiother Can. 2021 Jun 11;74(2):210-213. doi: 10.3138/ptc-2020-0098. eCollection 2022 May.

Abstract

Purpose: The aim of this case report was to determine the experiences and outcomes of implementing a part-time virtual care clinical placement for a physiotherapy student in a hospital-based chronic pain programme. Client Description: Three participants were involved in this clinical placement: an entry-level physiotherapy student, a physiotherapy clinical instructor, and an academic coordinator of clinical education from a Master of Science in Physical Therapy (MScPT) programme. Intervention: We implemented a part-time 40-hour virtual care clinical placement (10 h/wk for 4 wk) in a publicly funded chronic pain programme at Kingston Health Sciences Centre for an MScPT student from Queen's University in Kingston, Ontario. Measures and Outcome: The student's performance was evaluated by the clinical instructor using learning goals and the Canadian Physiotherapy Assessment of Clinical Performance. The participants also provided reflections on their experiences in their respective roles. The student achieved the learning goals and demonstrated competency at the level required for a senior-level placement. Overall reflections on the virtual care clinical placement were positive, with a few key challenges. Implications: Novel clinical placement opportunities can help prepare physiotherapy students for emerging practice experiences. This case report provides insight into one such experience.

Objectif : déterminer les expériences et les résultats découlant de l’adoption d’un stage clinique virtuel à temps partiel dans un programme de douleur chronique en milieu hospitalier pour un étudiant en physiothérapie. Description du client : trois participants ont fait ce stage clinique : un étudiant au premier échelon en physiothérapie, un moniteur clinique en physiothérapie et un coordonnateur universitaire de l’enseignement clinique dans un programme de maîtrise en physiothérapie (M. pht.). Intervention : les auteurs ont mis sur pied un stage clinique en soins virtuels à temps partiel de 40 heures (dix heures par semaine pendant quatre semaines) dans un programme de douleur chronique public du Kingston Health Sciences Centre pour un étudiant à la maîtrise en physiothérapie de l’Université Queen’s à Kingston, en Ontario. Mesures et résultats : le moniteur clinique a évalué la performance de l’étudiant au moyen d’objectifs d’apprentissage et de l’Évaluation physiothérapique canadienne de la performance clinique. Les participants ont également fait part de leurs réflexions sur leur expérience dans leurs rôles respectifs. L’étudiant a réalisé ses objectifs d’apprentissage et fait preuve de la compétence requise pour un stage avancé. Les réflexions générales sur le stage clinique en soins virtuels ont été positives, malgré quelques difficultés essentielles. Conséquences : de nouvelles possibilités de stage clinique peuvent contribuer à préparer les étudiants en physiothérapie pour ces expériences de pratique émergentes. Le présent rapport de cas donne un aperçu de cette expérience.

Keywords: chronic pain; clinical competence; physiotherapy specialty; rehabilitation; telerehabilitation.