Making Decisions about Service Provision for Clients with Low Back Pain: Perspectives of Canadian Physiotherapy Professionals

Physiother Can. 2021 Winter;73(1):47-55. doi: 10.3138/ptc-2019-0051.

Abstract

Purpose: This study identified the individuals responsible for making decisions about physiotherapy (PT) wait time, frequency of treatment, and treatment duration for persons with low back pain and determined which factors guided these decisions. Method: A cross-sectional survey was sent to Canadian PT professionals treating adult patients with musculoskeletal problems. It included a clinical vignette describing a patient with low back pain. Respondents were asked who made decisions about wait time, treatment frequency, and treatment duration as well as on which factors they based these decisions. Results: Clinicians were most often responsible for making decisions about treatment frequency and duration. Although clinicians and managers or coordinators were mainly responsible for making decisions about wait time, there was more variability depending on sector of care: in the private sector, administrative assistants played a much larger role. Clinical judgment, clinical guidelines, and patients' demands were the predominant factors influencing wait time and frequency decisions. Treatment duration was related to patients' goals, clinical progression, patients' motivation, and patients' return to work. Conclusions: Decisions about service provision for wait times are made by a range of stakeholders, and a wide variety of factors guide Canadian PT professionals' decision making. Identifying these factors is essential for informing a discussion of decisions about evidence-based and equitable service delivery so that the actors involved can reach a consensus.

Objectif : établir quelles sont les personnes responsables de prendre des décisions au sujet des temps d’attente et de la fréquence et de la durée des traitements en physiothérapie pour les personnes souffrant de douleurs lombaires, et déterminer quels facteurs orientent ces décisions. Méthodologie : les professionnels canadiens en physiothérapie qui traitaient des patients adultes atteints de problèmes musculosquelettiques ont reçu un sondage transversal, qui comprenait une mise en situation clinique décrivant un patient souffrant de douleurs lombaires. Les répondants devaient indiquer qui prenait les décisions au sujet des temps d’attente et de la durée et de la fréquence des traitements et sur quels facteurs reposaient ces décisions. Résultats : la plupart du temps, les cliniciens étaient responsables de prendre les décisions relatives à la fréquence et la durée des traitements. Même si la prise de décision sur les temps d’attente incombait surtout aux cliniciens et aux gestionnaires ou aux coordonnateurs, les responsabilités étaient plus variables en fonction du secteur de soins. En effet, dans le secteur privé, les adjoints administratifs jouaient un rôle beaucoup plus important à cet égard. Le jugement clinique, les directives cliniques et les demandes des patients étaient les principaux facteurs qui influaient sur les décisions en matière de temps d’attente et de fréquence. La durée des traitements dépendait des objectifs des patients, de leur progression clinique, de leur motivation et de leur retour au travail. Conclusions : de nombreux intervenants prennent les décisions sur le temps d’attente avant l’obtention des services, et toute une série de facteurs oriente les décisions des professionnels canadiens en physiothérapie. Il est essentiel de connaître ces facteurs pour éclairer les échanges sur les décisions relatives à une prestation de services équitable et fondée sur des données probantes, afin que toutes les personnes visées parviennent à un consensus.

Keywords: clinical decision-making; health services accessibility; low back pain; outpatients.