Analysis of Private Physiotherapy Clinic Web Sites Using a Critical Perspective

Physiother Can. 2023 Sep 19;75(3):233-243. doi: 10.3138/ptc-2021-0075. eCollection 2023 Sep.

Abstract

Purpose: The objective of our study was to analyze visual and textual content of private physiotherapy clinic Web sites with a critical analysis framework.

Method: We analyzed 43 private physiotherapy clinics' Web sites from all regions of one Canadian province (Quebec). For each Web site, we collected and aggregated the data using a standardized extraction grid to index visual and textual content. We then conducted an analysis of the collected data using the Seven-Step Framework for Critical Analysis proposed by Nixon and colleagues.

Results: Most Web sites presented elements related to sports and active lifestyles in their names, logos, or pictures. Persons represented in the Web sites were mainly young, white, and active. Ethnic and body diversity were generally not depicted. Information encompassing manual therapy and sports injuries management largely prevailed.

Conclusions: The textual and visual content of private physiotherapy clinic Web sites was not consistent with the physiotherapy community's commitments to upholding equity principles and to serving a wide range of individuals. To fulfill the highest professional and ethical standards, the physiotherapy community should reflect on the representation of physiotherapy services and clients on Web sites to ensure that the trend towards privatization of physiotherapy services does not perpetuate the systems of inequality present in society.

Objectif: L’objectif de notre étude était d’analyser le contenu visuel et textuel des sites Web des cliniques privées de physiothérapie selon un cadre d’analyse critique.

Méthodologie: Les chercheurs ont analysé 43 sites Web de cliniques privées de physiothérapie de toutes les régions d’une province canadienne (le Québec). Pour chaque site Web, nous avons recueilli et regroupé les données au moyen d’une grille d’extraction standardisée pour répertorier le contenu visuel et textuel. Nous avons ensuite réalisé une analyse des données colligées au moyen du cadre d’analyse critique en sept étapes de Nixon et ses collègues.

Résultats: La plupart des sites Web analysés présentaient des noms, des logos et des images contenant des éléments liés aux sports et à des modes de vie actifs. Les personnes représentées dans les sites Web étaient principalement jeunes, blanches et actives. En général, la diversité ethnique et corporelle n’était pas représentée. L’information sur la thérapie manuelle et la prise en charge des blessures sportives dominait largement.

Conclusions: Le contenu textuel et visuel des sites Web des cliniques privées de physiothérapie ne reflétait pas les engagements du milieu de la physiothérapie à l’égard des principes d’équité et à servir un vaste éventail de personnes. Pour respecter les plus hautes normes professionnelles et éthiques, les sites Web du milieu de la physiothérapie devraient réfléchir à la représentation des services de physiothérapie et des clients afin que la tendance vers la privatisation de ces services ne perpétue pas les systèmes d’iniquités qui prévalent dans la société.

Keywords: Internet; ethics; health equity; health services accessibility; private practice.