A Pan-Canadian Perspective on Education and Training Priorities for Physiotherapists. Part 1: Foundations for Clinical Practice

Physiother Can. 2023 Feb 8;75(1):42-52. doi: 10.3138/ptc-2020-0121. eCollection 2023 Winter.

Abstract

Purpose: Canadian physiotherapists who participated in the Physio Moves Canada (PMC) project of 2017 identified the current state of training programmes as a threat facing professional growth of the discipline in Canada. One purpose of this project was to identify key priority areas for physiotherapist training programmes as identified by academics and clinicians across Canada. Method: The PMC project included a series of interviews and focus groups conducted across clinical sites in every Canadian province and in the Yukon Territory. Data were interpreted using descriptive thematic analysis; identified sub-themes were returned to participants for reflection. Results: Overall, 116 physiotherapists and 1 physiotherapy assistant participated in 10 focus groups and 26 semi-structured interviews. Participants identified critical appraisal of continuing professional development options, knowledge translation, cultural fluency, professionalism, pharmaceutical knowledge, and clinical reasoning as priorities. For clinical practice specifically, participants identified practical knowledge, scope of practice, exercise prescription, health promotion, care of complex patients, and digital technologies as the priorities. Conclusion: Training priorities identified by participants may be useful to physiotherapy educators in preparing graduates to be adaptable and flexible primary health care providers for the future needs of a diverse population.

Objectifs : les physiothérapeutes canadiens qui ont participé au projet Physio Moves Canada (PMC) de 2017 ont déterminé que l’état actuel des programmes de formation était une menace à la croissance professionnelle de la discipline au Canada. L’un des objectifs de ce projet consistait à établir quels étaient les secteurs prioritaires dans les programmes de formation en physiothérapie d’après le corps professoral et les cliniciens du Canada. Méthodologie : le projet PMC incluait une série d’entrevues et de groupes de travail réalisée dans des établissements cliniques de chaque province du Canada et du Territoire du Yukon. Les chercheurs ont interprété les données au moyen d’une analyse thématique descriptive et transmis les sous-thèmes dégagés aux participants afin qu’ils y réfléchissent. Résultats : Dans l’ensemble, 116 physiothérapeutes et un assistant-physiothérapeute ont participé à dix groupes de travail et 26 entrevues semi-structurées. Les participants ont établi que l’évaluation critique des possibilités de perfectionnement professionnel continu, l’application des connaissances, la maîtrise culturelle, le professionnalisme, les connaissances pharmaceutiques et le raisonnement clinique étaient des priorités. En pratique clinique plus précisément, ils ont ciblé les priorités suivantes : les connaissances pratiques, la portée de pratique, la prescription d’exercices, la promotion de la santé, les soins des patients ayant des besoins complexes et les technologiques informatiques. Conclusion : les priorités de formation qu’ont établies les participants peuvent être utiles pour les formateurs en physiothérapie qui préparent les diplômés à devenir des dispensateurs de soins primaires polyvalents et flexibles afin de répondre aux futurs besoins d’une population diversifiée.

Keywords: clinical practice; curriculum; focus groups; foundational knowledge; physiotherapy.