Inconsistent role modeling of professionalism in family medicine residency: Resident perspectives from 2 Ontario sites

Can Fam Physician. 2020 Feb;66(2):e55-e61.

Abstract

Objective: To explore how family medicine (FM) residents experience role modeling of professionalism by FM preceptors.

Design: Qualitative design using semistructured, one-on-one interviews.

Setting: Two FM teaching units at the University of Toronto in Ontario.

Participants: Sixteen first- and second-year FM residents.

Methods: This study employed a qualitative description design. The CanMEDS-Family Medicine 2009 framework was used to help design interview questions. Interviews were audiorecorded and transcribed verbatim. Transcripts were coded and themes were developed.

Main findings: Some residents described insufficient experience with role modeling in general. Two main findings were that a longitudinal relationship with a role model was important and that residents desired a close working relationship with a role model in a clinical setting. Most participants could identify experiences with role modeling of ethical practice; many examples were in the context of challenging patients. Some, but not all, residents could identify experiences with role modeling of profession-led regulation and reflective practice. Of note, there were mixed responses with respect to role modeling a commitment to personal health.

Conclusion: Reassuringly, many FM residents described experiences with positive role modeling of professionalism. However, some residents believed that role modeling was limited by the brevity of their interactions with potential role models. To optimize the effect of role modeling, educators should support opportunities for residents to develop close, longitudinal working relationships with faculty.

Objectif: Explorer la façon dont les résidents en médecine familiale (MF) font l’expérience des modèles de rôles en matière de professionnalisme incarnés par les précepteurs en MF.

Type d’étude: Étude qualitative à l’aide d’entrevues individuelles semi-structurées.

Contexte: Deux unités d’enseignement en MF à l’Université de Toronto (Ontario).

Participants: Seize résidents de première et deuxième années en MF.

Procédure: Cette étude était conçue sous forme de description qualitative. Le référentiel CanMEDS – Médecine familiale de 2009 a servi à élaborer les questions de l’entrevue. Les entrevues faisaient l’objet d’un enregistrement sonore et d’une transcription mot à mot. Les transcriptions étaient ensuite codées, puis les thèmes étaient dégagés.

Principales constatations: Certains résidents ont décrit des expériences insuffisantes avec les modèles de rôles en général. Deux principales constatations ont été cernées : l’importance d’une relation longitudinale avec le modèle de rôle, et le désir des résidents d’avoir une relation de travail plus étroite avec le modèle dans le milieu clinique. La plupart des participants pouvaient évoquer des expériences avec des modèles à imiter pour une pratique éthique; de nombreux exemples concernaient des patients difficiles. Certains des résidents, mais pas tous, ont pu identifier des expériences de modèles de rôles relatifs à l’autoréglementation par la profession et à la pratique réflexive. Fait à souligner, les réponses n’étaient pas uniformes quant aux modèles à reproduire sur le plan de l’engagement envers sa propre santé.

Conclusion: Il est rassurant de constater que de nombreux résidents en MF ont décrit des expériences positives auprès de modèles des rôles en professionnalisme. Toutefois, certains résidents croyaient que les modèles de rôles étaient limités par la brièveté des interactions avec de potentiels modèles à imiter. Pour optimiser les effets de leur rôle de modèle, les enseignants devraient favoriser des possibilités pour les résidents d’établir des relations de travail étroites et longitudinales avec les membres du corps professoral.

Publication types

  • Multicenter Study

MeSH terms

  • Clinical Competence
  • Education, Medical, Graduate / standards
  • Family Practice / education*
  • Humans
  • Internship and Residency / organization & administration*
  • Mentors*
  • Ontario
  • Professionalism / education*
  • Qualitative Research