Triage processes at multidisciplinary chronic pain clinics: An international review of current procedures

Can J Pain. 2017 Oct 23;1(1):94-105. doi: 10.1080/24740527.2017.1331115. eCollection 2017.

Abstract

Background: Multidisciplinary pain clinics are considered the gold standard for the treatment of chronic pain, yet access to such clinics is difficult and patients' conditions deteriorate while waiting. Instituting a triage process is one way of reducing wait time for some patients and ensuring optimal access given the limited resources available. Surprisingly, there are no established guidelines on how to optimally triage chronic pain patients at tertiary multidisciplinary pain clinics. Aims: The goal of this study was to gather information regarding existing triage systems in multidisciplinary chronic pain clinics worldwide as an initial step toward establishing a definitive evidence-based set of triage guidelines. Methods: A total of 66 multidisciplinary pain clinics worldwide completed an online survey detailing current triage practices at their clinic. The survey was distributed via international and national pain associations. Results: Results showed that the vast majority of multidisciplinary pain clinics (94%) use a triage system, yet many difficulties with these systems have been identified (time requirement, administrative burden, lack of control over scheduling, missing high-priority patients, and prioritizing low-priority patients). The level of satisfaction was noted to be higher in those clinics using a structured triage template. Conclusions: This study identified a need for the elaboration of best practice clinical guidelines for triage processes at tertiary pain clinics. The use of a structured referral template could become a central element to such guidelines.

Contexte: Les cliniques multidisciplinaires de la douleur sont considérées comme l’exemple idéal pour le traitement de la douleur chronique. L’accès à ces cliniques est toutefois difficile, de sorte que l’état de santé des patients se détériore pendant la période d’attente. L’instauration d’un processus de triage est l’une des façons de réduire le temps d’attente pour certains patients et d’assurer un accès optimal aux ressources limitées qui sont disponibles.Objectifs: Le but de cette étude était de recueillir de l’information concernant les systèmes de triage existants dans les cliniques multidisciplinaires de la douleur à travers le monde, comme première étape vers l’établissement de lignes directrices définitives fondées sur des données probantes.Méthodes: Au total, 66 cliniques multidisciplinaires de la douleur à travers le monde ont répondu à un sondage en ligne portant sur les pratiques de triage dans leur clinique. Le sondage a été distribué par l’entremise d’associations nationales et internationales de la douleur.Résultats: Les résultats ont démontré que la vaste majorité des cliniques multidisciplinaires de la douleur (94 %) utilisent un système de triage. Toutefois, de nombreuses difficultés ont été recensées en lien avec ces systèmes (temps nécessaire, fardeau administratif, manque de contrôle sur la prise de rendez-vous, difficulté à identifier certains patients prioritaires et priorisation des patients non prioritaires). Le niveau de satisfaction était plus élevé dans les cliniques qui utilisaient un modèle de référence structuré pour le triage.Conclusions: Cette étude a mis en évidence la nécessité d’élaborer des lignes directrices cliniques indiquant les pratiques exemplaires pour les processus de triage dans les cliniques de la douleur de niveau tertiaire. L’utilisation d’un modèle de référence structuré pourrait être un élément central de ces lignes directrices.

Keywords: best practice guidelines; chronic pain; multidisciplinary pain clinic; referral; triage.